تبلیغات            درباره ما

مجله گردشگری و سبک زندگی ونیچ
Search
مجله گردشگری و سبک زندگی ونیچ
Search
Close this search box.
اماکن دیدنی شیراز در فصل بهار

شاید عبارت «شیراز در بهار دیدن دارد» را تا به امروز شنیده باشید. شهری که مملو از آثار هنری، معماری‌های چشم‌نواز، طبیعت زیبا و دلنشین و البته فرهنگ و ادب است. تنوع جاهای دیدنی شیراز باعث شده این شهر، مقصدی جذاب برای مسافران ایرانی و گردشگران خارجی باشد. 

در ادامه برخی از  مکان‌های دیدنی شیراز را با هم مرور خواهیم کرد.

شیراز در بهار

سفر به شیراز در بهار یک تجربه واقعا جادویی است. این شهر باستانی در ایران مقصد مناسبی برای گردشگرانی است که به دنبال کشف فرهنگ و تاریخ ایرانی هستند. شیراز که به باغ‌ها و مساجدش معروف است، در فصل بهار که گل‌ها شکوفا می‌دهند و میوه‌ها فراوان است، بسیار تماشایی و دلپذیر می‌شود.

جاذبه‌های فراوان شیراز، آن را به مکانی ایده‌آل برای بازدید کنندگانی تبدیل می‌کند که به دنبال استراحت و جدا شدن از کارهای روزمره خود هستند. مسافران می‌توانند از بازار وکیل شیراز که یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران است دیدن کنند یا در حافظیه، مجموعه‌ای که به شاعر نامدار ایرانی، حافظ اختصاص دارد، به گشت و گذار بپردازند. باغ ارم نیز در همان نزدیکی است که مکانی محبوب است و در آن بازدیدکنندگان می‌توانند گل‌های لاله و گل رز رنگارنگ را در کنار فضای سرسبز و جذاب آن تماشا کنند و در عین حال غرق در زیبایی‌های طبیعت شوند.

حافظیه و سعیدیه

حافظیه و سعیدیه

بسیاری از کارشناسان، شیراز را پایتخت ادب و فرهنگ می‌دانند. آرامگاه حضرت حافظ و سعدی بزرگ در این شهر واقع شده است. این دو مکان که با نام‌های حافظیه و سعدیه شناخته می‌شوند، علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی و هنری، مکانی زیبا برای گشت‌وگذار و وقت‌گذرانی است. هر شب در این اماکن شعرخوانی برپا است و به کمک نورپردازی و فضاسازی، محیطی زیبا و لذت‌بخش برای گردشگران ایجاد شده است.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان

یکی از بناهای تاریخی شهر شیراز، قلعه کریم خان زند معروف به ارگ کریم خان است. دیوارهای بیرونی این دژ مستحکم، حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد. یکی از جذابیت‌های این بنا، برج کج‌شده داخل ارگ است. زاویه انحراف برج حدود ۳۰ درجه است که بسیاری از گردشگران را به حیرت وا می‌دارد. بسیاری این برج را به برج پیزا ایتالیا تشبیه می‌کنند. این برج، یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز برای عکاسی است.

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری

شیراز پر از باغ‌ها و عمارت‌هایی است که زیبایی و نقش و نگارهایشان هوش از سر آدم می‌برد. این عمارت‌ها معمولا در دوران قاجاریه ساخته شده‌اند. عمارت شاپوری به درخواست عبدالصاحب شاپوری بنا شده است. خاندان شاپوری جزو طبقه اشراف و ثروتمندان مقیم شیراز بوده‌اند. این عمارت، بر خلاف بسیاری از عمارت‌های ایرانی، ساختار قرینه ندارد.  چند منظوره بودن اتاق‌های عمارت، دارا بودن بالکن و  معماری راه پله، این اثر تاریخی را از سایر عمارت‌های تاریخی متمایز می‌کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  سوغات شیراز؛ صنایع دستی و سوغاتی خوراکی

باغ ایلخانی

باغ ایلخانی

اگر به دنبال دیدن درخت‌هایی کهن و طبیعتی زیبا هستید، حتما به باغ ایلخانی سری بزنید. یکی از جالب‌ترین اماکن دیدنی شیراز این باغ است که یادگاری از محمدقلی‌خان قشقایی است. این باغ که همچنان بافت تاریخی و سنتی خود را حفظ کرده در محله سه باغ شیراز واقع شده است. ساختمان عمارت باغ ایلخانی دارای ایوانی دو ستونی است. از دیگر قسمت‌های مهم این باغ، می‌توان به سالن بزرگ پنج دری، راهرو‌های طویل و زیبا و زیرزمین تاریک اما دلنشینش اشاره کرد.

باغ خلیلی

باغ خلیلی

باغ خلیلی نسبت به سایر اماکن دیدنی شیراز عمر کمتری دارد. با این وجود درختان این باغ قدمت بسیار زیادی دارند. باغ خلیلی در شرق شهر شیراز قرار دارد و بازرگان نامدار ایرانی، خلیل خلیلی آن را احداث کرده است. گل‌های بسیار زیبا و کمیابی در این باغ مشاهده می‌شود. طبیعت این باغ بسیار جذاب است؛ مخصوصا اگر در بهار سری به آن جا بزنید.

آرامگاه باباکوهی

آرامگاه باباکوهی

این آرامگاه یادگار دوره دیلمیان است. عارف مشهور، ابو عبدالله محمد، که به باباکوهی شهرت داشت در این آرامگاه دفن شده است. آرامگاه باباکوهی در نزدیکی دروازه قرآن و روی کوه صبوری شیراز واقع شده است. از زیبایی‌های این آرامگاه می‌توان به منظره چشم‌نوازش اشاره کرد. از درون آرامگاه باباکوهی، قسمت زیادی از شهر شیراز قابل مشاهده است و آن را می‌توان یکی از بام‌ها این شهر دانست.

نقش رستم

نقش رستم

اگر به آثار باستانی و کهن علاقه دارید، بازدید از نقش رستم را فراموش نکنید. به جز تخت جمشید که نماد شهر شیراز و حتی کشور ایران محسوب می‌شود، نقش رستم نیز یکی از مراکز جذب گردشگران ایرانی و خارجی است. این اثر از دوره ساسانی و هخامنشی به جا مانده است. آرامگاه پادشاهان بزرگ ایرانی مثل داریوش و خشایار شاه در این مکان واقع شده است.

باغ جنت شیراز

باغ جنت شیراز

اگر چندین و چند روز را در شهر شیراز بگردید، باز هم باغ‌هایی برای بازدید وجود خواهد داشت. یکی دیگر از اماکن دیدنی شیراز باغ جنت است که قدمتی تاریخی دارد. باغ جنت حدود ۱۵۰ سال قبل تاسیس شده است و در مرکز شهر شیراز قرار دارد. بناهای تاریخی فراوانی درون این باغ قرار داشته که متاسفانه امروزه نابود شده است. در حال حاضر این باغ یکی از پارک‌های بزرگ شهر شیراز محسوب می‌شود و مملو از درختان کاج و سرو بلند قامت است.

باغ جهان نما

باغ جهان نما

یکی از اماکن دیدنی شیراز که سبب تازگی روح و شادابی روان می‌شود، باغ جهان نما است. زیبایی‌های این باغ را نمی‌توان در چند خط توصیف کرد. کریم خان زند با احداث بناهای مختلف در اطراف باغ و حصارکشی، سبب شد تا باغ جهان نما به یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شهر تبدیل شود. عمارت هشت ضلعی این باغ شهرت بسیار زیادی دارد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  تخت جمشید شیراز، میراثی جهانی، یادگاری از هخامنشیان

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک، شاهکار معماری معروفی است که در شیراز واقع شده است. این مسجد به خاطر شیشه‌های رنگی نفیس و طرح‌های کاشی کاری سحرآمیزش یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز برای عکاسی است. این بنا بین سال های 1876 و 1888 توسط استاد صنعتگر «محمد حسن معمار» ساخته شد و از آن زمان به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

این مسجد دارای یک سقف طاقدار چشمگیر است که با کاشی های رنگارنگ خیره کننده در طرح‌های گل تزئین شده است. نمای مسجد نصیرالملک در طول روز با عبور نور خورشید از هر پنجره تغییر می‌کند. علاوه بر این، دیوارهای آن با ده ها آیه از قرآن که با خط خوش نوشته شده است تزئین شده است. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند بسیاری از مناره‌ها و گنبدهای زیبا را ببینند که در برابر آسمان ایستاده‌اند؛ این سازه‌ها مسجد نصیرالملک را به یک سوژه محبوب برای عکاسان در سراسر جهان تبدیل کرده‌اند.

دشت ارژن

دشت ارژن

دشت ارژن شیراز منطقه جغرافیایی خیره کننده ای است که در جنوب ایران واقع شده است. دشت ارژن در تقاطع مسیرهای باستانی که برخی از قدیمی ترین شهرهای ایران را به هم متصل می‌کند، زمانی محل تمدن‌های بزرگی مانند ایلامی ها و امپراتوری هخامنشی بوده است. مناظر خیره کننده، زمین کویر مانند را با واحه های سبز ترکیب می کند و تجربه ای فراموش نشدنی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند.

این منطقه به ویژه به دلیل حیات وحش منحصر به فرد خود که شامل گونه‌های بومی مانند یوزپلنگ و غزال ایرانی است، شناخته شده است. علاوه بر این، محیط متنوع دشت ارژن همچنین زیستگاه گونه‌های پرندگان متعدد است و آن را به مقصدی محبوب برای تماشاگران و دوستداران پرندگان از سراسر جهان تبدیل کرده است. اگر اهل سفر به مناطق گردشگری طبیعی هستید، دشت ارژن از جمله جاهای دیدنی شیراز برای عکاسی است.

آرامگاه شاه چراغ

آرامگاه شاه چراغ

آرامگاه شاه چراغ شیراز یکی از نمادین ترین اماکن مذهبی ایران است. این بنا که در شهر شیراز قرار دارد، دارای دو مقبره است که به احترام برادران احمد و محمد، پسران امام موسی کاظم، از نوادگان قرن هفتم امام علی (ع) نامگذاری شده است. مقبره هشت ضلعی با موزاییک‌های پیچیده و کاشی‌های فایانس ساخته شده از فیروزه‌ای آبی، کبالت و طلا پوشیده شده است. فضای داخلی آن، دارای یک گنبد مرمری با تزئینات پیچیده است که با طاقچه‌های تزیینی که با پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ تزئین شده‌اند، احاطه شده است؛ با عبور نور خورشید از این پنجره‌ها، جلوه‌ای از کالیدوسکوپ ایجاد می‌کند. بازدیدکنندگان از این مکان مقدس با معماری زیبا و فضای معنوی آن ارتباط برقرار می‌کنند و زائران از سراسر جهان برای اقامه نماز و ادای احترام به اینجا می‌آیند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  سوغات شیراز؛ صنایع دستی و سوغاتی خوراکی

تخت جمشید

تخت جمشید

تخت جمشید شیراز یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران است. این مکان باستانی و باشکوه توسط خرابه‌های خیره کننده احاطه شده است که در حدود 518 قبل از میلاد ساخته شده و به عنوان پایتخت امپراتوری هخامنشی بوده است. این سایت یک شگفتی باستان شناسی است که از سازه‌های مختلفی از جمله دروازه همه ملل، کاخ و تالار آپادانا، کاخ و تالار تاچارا، کاخ تریپیلون و تالار تخت تشکیل شده است.

تخت جمشید توسط اسکندر مقدونی در زمان فتح ایران در سال 330 قبل از میلاد ویران شد؛ اما به دلیل معماری باشکوهش که گویای هنر ایرانی در بهترین حالت آن است، اهمیت تاریخی بسیار زیادی دارد. این مکان از سال 1979 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است و حکاکی‌های سنگی باورنکردنی را با طرح‌های پیچیده در سراسر دیوارهایش نشان می‌دهد که داستان‌هایی از اساطیر یونان را نشان می‌دهد.

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل واقع در شیراز یکی از محبوب ترین جاذبه‌های ایران است. این بازار پر جنب و جوش مکانی بی نظیر برای تماشا است و حضور در آن شما را به گذشته خواهد برد. این بازار پر پیچ و خم، از کوچه‌های متعددی که پر از مغازه‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های تاریخی است تشکیل شده است که مطمئناً هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بازار وکیل در زمان سلسله زندیه ساخته شده و از آن زمان به بعد مرکز تجارت کالا بوده است. این مکان صدها تاجر را در خود جای داده است که کالاهای مختلف از میوه‌های فصل گرفته تا فرش های سنتی ایرانی، ادویه‌جات و غیره را می‌فروشند. این بازار علاوه بر انبوه مغازه‌هایش، چندین مسجد، چایخانه، حمام و حیاط چشمگیر استالاکتیتی(معروف به ارگ کریم خان) را نیز دارد.

سخن پایانی

اماکن دیدنی شیراز را نمی‌توان در چند سطر و چند مطلب خلاصه کرد. مکان‌های ذکر شده تنها بخشی از ده‌ها جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا هستند. شیراز جزو شهرهایی است که آب و هوای معتدل دارد و از همین رو در بهار پذیرای گردشگران زیادی است. بازدید از باغ‌ها و جاذبه‌های تاریخی این شهر در بهار بسیار وسوسه‌انگیز خواهد بود.

به صفحه رسمی یک نویسنده گردشگری خوش آمدید، جایی که من مکان های جذاب و اغلب نامتعارف در سراسر جهان را کشف می کنم. با توجه به جزئیات و عشق به ماجراجویی، من مشتاق به نمایش گذاشتن تجربیات فرهنگی منحصربه‌فردی هستم که در کتاب‌های راهنما یافت نمی‌شوند. من داستان هایی را از مقصدهای دست نخورده هر گوشه از جهان برای شما آورده ام - با ترکیبی از دانش تاریخی، نکات مفید و حکایات شخصی. سفر من را دنبال کنید تا جواهرات پنهانی را که منتظر کشف هستند کشف کنم! آماده کاوش هستید؟ بیا بریم!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *